رژیم کتو

LifeStyle رژیم سبک زندگی Nov 22, 2019

اول بیاید ببینیم قضیه چیه، نوشته های زیر رو بخونید، اگه احساس کردید که شما هم مشکلات مشترکی داشتید، فکر میکنم این مطلب میتونه بدرد بخوره :)

چرا کتو رو شروع کردم ؟

1- من تقریبا در چند سال قبل وزنم در حدود 80 تا 82 کیلو بود . اما اخیرا ( موقعی که یک رژیم غذایی رو شروع کردم ) ، مرز 85 کیلو رو رد کردم که خیلی من رو نگران کرد .

2- تمرکز برای کار کردن نداشتم . یا گشنه ام بود ، یا سنگین بودم یا تازه غذا خورده بودم خوابم میومد 😁 نمیدونم برای شما اتفاق افتاده موقعی که مثلا میخواین درس بخونین اولش خوبه ، بعد احساس گشنگی میکنید و یکم تمرکز رو کم میکنه ، میرید غذا میخورید ، سنگین میشید ، باید یه چرتی بزنید . چرت که میزنید باز تا یکی دو ساعت خوبید ، باز احساس گشنگی میکنید و این سیکل ادامه پیدا میکنه .

3- ظهر ها حتما باید در حد 19 دقیقه میخوابیدم ، که بهش میگن PowerNap ، اما اغلب نمیشد چون محل کار سر و صدا داشت یا هم نیاز به شرایط خاصی داشت که حداقل این جایی که من بودم خیلی این شرایط نبود . و وقتی نمیخوابیدم سردرد میشدم و عملا عصر اون روز از دست میدادم و نمیتونستم واقعا کار کنم .

4- کارهام رو به موقع انجام نمیدادم و اغلب با استرس زیادی ناشی از اینکه کارام عقب افتاده رو به رو بودم . آخر هفته هام به فنا میرفت چون آخر هفته ها بیشتر کارهای هفته قبل رو جمع میکردم . اگرم آخر هفته کار نمیکردم باز استرس و غذاب وجدان کار های عقب مونده رو داشتم .

❇️به ظاهر اینا ربطی به هم ندارن ولی من تجربه ام رو بهتون میگم و سعی میکنم دلایل علمی برای بعضی هاش رو هم بهتون بگم. اما لزوما تجربه من نمیتونه درست باشه و برای همه صادق باشه. شما با نگاه صرفا تجربه بخونید ، نه توصیه علمی یا روش زندگی یا هر چیز دیگه ای .

داستان گشنگی و بی انرژی بودن چیه ؟

میدونید که لزوما گشنگی ربطی به کاهش انرژی نداره . اکثر ما ها تو زندگی امروزی خودمون اصلا نمیتونم به میزانی که میخوریم انرژی مصرف کنیم . اگر واقعا همه انرژی که میخوریم میتونست جذب بشه و سیستم های گوارشمون درست کار با صد در صد بازدهی کار میکرد، همه ما پتانسیل تبدیل شدن به یک توپ و بعدش انفجار رو داشتیم😁 گشنگی سیگنالی هست که مغز صادر میکنه . ممکنه شما معدتون واقعا پر باشه و هنوز غذا های قبلی هضم نشده باشه و مجددا احساس گشنگی کنید . اینجاست که مغز ما، ما رو گول میزنه . اگه یه نشونه اش رو میخواید کافیه به ساعت هایی که گشنه میشید دقت کنید . معمولا دور و بر یک ساعت مشخص هستن . در صورتی که ممکنه شما هیچ انرژی مصرف نکرده باشید توی اون روز مشخص ، اما بازم احساس گشنگی میکنید . این حس گشنگی از کجا میاد ؟ یک هورمونی هست به نام Ghrelin که مسئول ایجاد حس گشنگی در ما هست . این هرمون طبق زمان بندی خاصی میره بالا و طبق زمان بندی خاصی میاد پایین. میخواین به چالشش بکشید ؟ مثلا اگه هر روز ساعت 1 غذا میخورید ، یک روز نخورید ، بعد از 2-3 ساعت تحمل گشنگی، میبینید که تقریبا میتونید تحمل کنید و کم کم حتی دیگه شاید مهم نباشه و مستقیم به وعده شام برسید .

خوب این هورمون Ghrelin به چی وابسته است ؟

  • به سطح نمک در خون . اگر سطح نمک خونتون بیاد پایین ، این هرمون ترشح میشه تا شما غذا بخورید و دوباره نمک جذب کنید .
  • به انسولین که اصل حرف منه . در واقع من روی این مورد خیلی زوم میکنم .

وقتی که غذا میخورید ، انسولین خون میره بالا . این بالا رفتن انسولین باعث میشه شما از کربوهیدرات غذا استفاده کنید و اون رو به انرژی تبدیل کنید یا اون رو به صورت گلاکوژن نگه داری کنید که در واقع گلوکز یا قند هست و در سر تا سر بدنتون ذخیره میشه تا وقتی نیاز دارید از انرژیش استفاده کنید . و وقتی زیاد غذا بخورید و بدنتون از گلاکوژن پر بشه ، بدن شروع میکنه انرژی اضافه رو به صورت چربی نگه داری میکنه . غذا های مختلف ، سطح انسولین رو به شکل های مختلفی افزایش میدن . کربوهیدرات ها کمتر و چربی ها بیشتر .

💎** خلاصه تا اینجا** : هورمون Ghrelin ، کلید احساس گشنگی هست که به انسولین وابسته است ، انسولین کلید ذخیره چربی هست و وقتی که شما انسولین خونتون بره بالا ، احتمال اینکه چربی ذخیره کنید افزایش پیدا میکنه . پس وقتی شما غذا میخورید ، انسولین خون و در نتیجه قند خون افزایش پیدا میکنه و وقتی قند خون به ماکزیمم خودش برسه ، بدن شروع میکنه به ذخیره کردن انرژی مازاد به صورت چربی .

خوب حالا اگه شما همینطوری بخورید و بخورید و بخورید ، هی انسولین میره بالا ، قند خون میره بالا ، انرژی میگیرید ، باز میخورید ، دیگه انرژی و قند نیاز ندارید و چربی ذخیره میکنید. تا زمانیکه انسولین خون بیاد پایین و این رویه متوقف بشه که خوب عملا وعده غذایی بعد نزدیک میشه و شما دوباره میخورید و باز همین سیکل انرژی دریافت کردن و افزایش قند و ذخیره چربی ادامه پیدا میکنه .

خوب حالا اگه غذا نخورید چی میشه ؟ انسولین خون میاد پایین و پایین و پایین تا به صفر میرسه ، بدن میبینه که داره انرژی کم میاره، کبد یک هرمونی آزاد میکنه به نام Glucagon ، که وظیفه اش تبدیل قند و سپس چربی به انرژی هست . به این حالت میگن Ketosis که بدن شروع میکنه قند و چربی رو به Ketones تبدیل میکنه که یک منبع انرژی هست و از اون استفاده میکنه برای کار کردن . به نظرم تو شکل بعدی این موضوع به خوبی نشون داده شده. منبع

ما همیشه فکر میکنیم که بدن فقط از گلوکز انرژی میگیره و مغز با گلوکز کار میکنه ، اما فقط این نیست، در واقع بدن ما از Ketones هم انرژی میگیره . منتهی واقعیت اینه که گلوکز در دسترس تر هست و به راحتی با خوردن غذا جذب میشه و اما Ketones فقط در اثر تبدیل چربی توسط کبد تولید میشه .

💎 خلاصه تا اینجا : ما غذا میخوریم با کلی کربوهیدرات ، انسولین خون میره بالا ، قند خون میره بالا ، مغز داره همینطور انرژی میسوزنه که این انرژی از قند تامین میشه ، کم کم این سطح قند خون میاد پایین ، انسولین میاد پایین ، احساس گشنگی میکنیم ، دوباره غذا میخوریم با کلی کربوهیدرات مثل نون و برنج و ماکارونی ، دوباره قند خون میره بالا ، مغز همینطور کار میکنه و کار میکنه ، حالا این وسط ما خیلی بیشتر از نیازمون غذا میخوریم و هر وعده یک بخش از انرژی رو به صورت چربی ذخیره میکنیم و این ادامه پیدا میکنه . اما یک واقعیت رو الان میدونیم ، بدن یکم اذیت بشه ، قند خون بیاد پایین و انرژی نداشته باشه ، اتوماتیک میزنه و میره روی حالت Power Saving 😁 کبد شروع میکنه چربی ها رو به کتون تبدیل میکنه و از این طریق انرژی میگیره و بعد از دقیقا 3 تا 4 روز ببینه خبری از قند نیست ، میزنه میره تو کانال کتون و به یک حالتی میرسه بهش میگن Ketosis و کلا میگه گور بابای صاحب بدن ، این که به ما قند نمیده ، خودمون یک حرکتی بزنیم برسیم به کارامون 😁 شروع میکنه چربی ها رو تبدیل به انرژی میکنه و میسوزونه .

سعی میکنم یک فلوچارت بکشم الان که الگوریتم بدن رو ببنید 😁

خوب الگوریتم رو داریم میبینیم ، من با حذف اون کربوهیدرات از وعده های روزانه ام تونستم وارد حالت کتوسیس بشم . سه روز اول سخت و شاید ترسناک بود 😁 از روز سوم احساس کردم دیگه مثل روز قبل اذیت نیستم ، روز چهارم کاملا اوکی شدم ، روزی 3 تا وعده غذا میخوردم ، کم کم حس کردم واقعا گشنه ام نمیشه ، شد روزی دو وعده ، شام نمیخوردم ، اما سختم بود هر روز صبح پاشم نهار درست کنم ببرم دانشگاه ، به راحتی تصمیم گرفتم نهار نخورم و شام بخورم و صرفا با همین تصمیم ساده ، از همون روز ناهار رو شیفت دادم به شام . بعد از چند روز دیدم صبحونه هم لازم نیست ، یک لیوان شیر میخوردم با یک موز نهایتا ، یا یکم گردو . خلاصه تهش شد ، یک وعده شام فقط . اینطوری هفته ای 1-2 کیلو کم میکردم و بعد از دو ماه مجموعا 12 کیلو کم کردم و رسیدم به 73 و اگه براتون سواله که وزنم برگشت یا نه ، باید بگم الان یک ماه و یک هفته از آخرین روزی که رژیم داشتم گذشته و هنوز که 73 موندم بدون هیچ حرکت خاصی .

به زبان ساده، کتو چیه ؟

به این رژیم میگن کتوژنیک ، یا Low-Carb Diet . خیلی ساده است ، کربوهیدرات و شکر مصرف نکنید تا انسولین بیاد پایین و قند خون بیاد پایین ، بعد از سه روز به حالت کتوسیس میرسید و بدن خودکار انرژی آزاد میکنه از چربی هاتون . حالا به حالتی رسیدید که همیشه انرژی دارید ، فوله فول ، گشنه نمیشید ، متابولیسمتون درست شده ، احساس خواب آلودگی سر ظهر ندارید ، صبح ها با انرژی پا میشید . شب ها تا لحظه ای که میخوابید انرژی دارید . چی بهتر از این ؟ برای من کابوس بود که با غذا نون نخورم یا برنج نخورم یا ماکارونی و فکر میکردم نمیشه ، اما با کنترل کردن خودم تونستم به این هدف برسم و یک سری مزایای جانبی داشت که چون حالا خودم رو میتونستم کنترل کنم خیلی از خواسته های دیگه ام رو هم میتونستم کنترل کنم . در واقع یک تمرین خود کنترلی خیلی بزرگ بود و باعث شد خودم رو بتونم خیلی بیشتر کنترل کنم که بعدا براتون بیشتر میگم .

مزایای رژیم کتوژنیک

نا بر گفته دکتر Dr. Eric Berg DC ، از مزایای مصرف کتون ایناست ( اینا دست یافته های خودم نیست و حرفای ایشون هست و مطمئن نیستم اما میتونم تایید کنم که این اتفاقات برای من افتاد ) :

  • کاهش چربی دور شکم ( تقریبا به طور وحشتناکی سایزم کم شد ، در حدی که دو تا شلوار رو مجبور شدم صرفا به خاطر این موضوع بذارم کنار ، چون کمربند هم دیگه جواب نمیداد ، یه چیزی حدود 10 سانتی متر مجموعا کم شده بود از دور شکمم )
    • افزایش انرژی و رفع مشکل Fatigue ( خواب آلودگی ، بی انرژی بودن و خستگی مداوم )
    • افزایش حافظه ( در مورد من زیاد حس نکردم ) ولی اولین بار یادمه وقتی معدل الف شدم که ماه رمضون بود و تمام امتحانات رو اون موقع میدادم . 20 واحد داشتم و 16 واحد تخصصی . دو تا امتحان تخصصی روز اول امتحانات بود و امتحان تخصصی بعدی ، روز دوم امتحانات . روزه گرفتن و این رژیم به هم مرتبط هستند که خارج از بحث اینجاست ، خودتون بخونید میفهمید مفهوم Intermediate fasting رو که از نتایج Lowcarb هست .
    • ولع غذا خوردن از بین میره .
    • من شخصا Anxiety نداشتم و نمیتونم نظری بدم اما میگن که مشکل Anxiety از بین میره.
    • کاهش Depression - برای من در این بود که وزنم کم میشد و به شدت از موضوع خوشحال و سرمست بودم 😁

توضیحات در مورد رژیم lowcarb زیاد هست میتونید برید مطالعه کنید . اما پیشنهاد میکنم این کلیپ رو اول ببینید .

https://www.youtube.com/watch?v=AnyFVWwzgJI